הפרעות כאב שכיחות בקרב מבוגרים

אנו נטפל ביקירכם כמו משפחה!

הפרעות כאב שכיחות בקרב מבוגרים פוגעות קשות באיכות חייהם וכרוכות בהוצאות אדירות. ההפרעות הבריאותיות הללו המשפיעות על העצמות, המפרקים, השרירים ורקמות החיבור, עלולות להוביל לכאב, לירידה בניידות ולאובדן עצמאות.

במאמר זה "הפרעות כאב שכיחות בקרב מבוגרים", נחקור את ההפרעות הבריאותיות הללו. נתייחס בין היתר לכאבי גב תחתון, שברים, כאבי צוואר, דלקת מפרקים ניוונית, פציעות מאמץ חוזר ועוד. כל אלה הן הפרעות שרואים בשכיחות גבוה ביל מבוגר. נתעמק בתסמינים של ההפרעות הללו, בגורמים ובגורמי הסיכון להתפתחותן ובאפשרויות הטיפול בהן. כירופרקטיקה היא שיטת טיפול טבעית ויעילה במגוון רחב של הפרעות שריר ושלד שמתפתחות גם בגיל המבוגר.

הפרעות כאב שכיחות בקרב מבוגרים – רקע

מערכת השלד והשרירים כוללת את העצמות, הסחוסים, הרצועות, המפרקים, השרירים ורקמות חיבור אחרות. הרקמות הללו המרכיבות את הגוף מייצבות ועוזרות לו לנוע. מערכת שלד ושרירים מתפקדת חשובה לבריאותו הכללית ורווחתו של האדם. ככל שאנו מזדקנים, העצמות, השרירים ושאר הרקמות מתנוונים ונעשים פגיעים לפציעות, נפילות ומחלות.‏ הפציעות שמתפתחות בשל הגורמים האלה אלה פוגעות בניידות ובעצמאות של המבוגר ובכך גם באיכות חייו. ‏התדרדרות זאת משפיעה על כל חלק של מערכת השלד והשרירים, כולל על:‏

  • ‏עמוד השדרה הצווארי המותני והטורקלי‏
  • ‏על המפרקים בגפיים ובעיקר מפרקים הנתונים לעומס כגון ידיים בירכיים וירכיים

הגורמים כגון גיל, גנטיקה ומגדר מגדילים מאוד את הסיכוי של מבוגר להיות חלק מהסטטיסטיקה של מחלות כרוניות. על פי מחקר של המועצה הלאומית לזיקנה (CDC) בארצות הברית:

  • 94.9% מהמבוגרים בני 60 ומעלה סובלים לפחות מהפרעה אחת
  • 78.7% מהם סובלים משתי הפרעות או יותר

‏למרות שכל קבוצות הגיל נמצאות בסיכון למחלות שרירים ושלד, בגיל המבוגר הסיכון גבוה הרבה יותר.‏ עם גודל הסיכון אנו עשויים לתהות האם יש משהו שניתן לעשות כדי למנוע הפרעות בריאותיות בגיל המבוגר. התשובה היא כן, ניתן למנוע או לצמצם את התפתחות ההפרעות הללו. ההכרה של הפרעות כאב שכיחות בקרב מבוגרים חיונית למניעתן, לאבחונן ולטיפול בהן.

להלן בקצרה פירוט של הפרעות כאב שכיחות בקרב מבוגרים:

כאבי גב תחתון

כאבי גב תחתון (LBP) הם בעיה בריאותית שכיחה בקרב קשישים. השכיחות של LBP בקרב קשישים משתנה בהתאם להגדרות המחקרים השונים. עם זאת, ההערכה היא שהיא נעה בין 13% ל -49%. הגורמים לכאבי גב תחתון כוללים בלאי מצטבר, נזקי חבלה או מחלות. הפרעות שכיחות הגורמות לכאבי גב תחתון כוללות:

התסמינים שעלולים להתלוות לכאבי גב תחתון כוללים:

  • מגבלות תנועה ותפקוד, נוקשות, שינויים תחושתיים וחולשה בגפיים התחתונות ועוד

אבחנה של LBP בקרב קשישים מתבססת על היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה. אפשרויות הטיפול העיקריות כוללות טיפול לא תרופתי כגון טיפול כירופרקטי בכאבי גב תחתון, שינויים ארגונומיים ועוד. במצבים קשים יהיה צורך בטיפול תרופתי ואולי גם בניתוח.

כאבי צוואר

כאבי צוואר הם אחת מהפרעות השלד והשרירים הנפוצות ביותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת. על פי מחקרים שונים שכיחות כאבים אלה נעה בין 10% ל-50% במבוגרים. לכאבי צוואר יכולות להיות סיבות שונות, כגון טראומה, בלאי מצטבר או מחלות. הפרעות שכיחות שגורמות לכאבי צוואר כוללות:

התסמינים שעלולים להתלוות לכאבי צוואר כוללים:

  • מגבלות תנועה ותפקוד, נוקשות, שינויים תחושתיים וחולשה בגפיים העליונות ועוד

האבחנה של כאבי צוואר מבוססת על היסטוריה יסודית, בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה. שיטות הטיפול הנפוצות ביותר כוללות שינויים בהתנהלות, פעילות גופנית, טיפולי כירופרקטיקה ועוד. במקרים מסוימים, זריקות או ניתוח עשויים להידרש.

שברים

שברים הם פגיעות שרירים ושלד שכיחות בקרב מבוגרים. הם יכולים להשפיע על כל עצם בגוף, אך אצל מבוגרים הם נפוצים יותר:

  • בברכיים, בפרקי כף היד ובעמוד השדרה

השברים הללו מתרחשים לרוב בגלל שילוב של נפילות ואוסטאופורוזיס. גם נפילות מגובה עמידה, עלולות לגרום לפגיעה משמעותית בחולים גריאטריים. אוסטאופורוזיס, מצב המאופיין בשבריריות עצמות, מגביר את הסיכון לשברים, במיוחד אצל נשים. תסמינים של שברים עלולים לכלול:

  • כאב חמור, נפיחות, שטפי דם, עיוותים ואובדן תפקוד.
  • שברי דחיסה חולייתיים הם השברים האוסטיאופורוטיים הנפוצים ביותר עלולים לגרום לקיפוזיס, לחץ על חוט השדרה ועוד.
  • שברים בירך ובאגן בקרב מבורים מובילים לשיעורי תמותה מוגברים.

האבחון של שברים מתבסס על צילומי רנטגן או בדיקות הדמיה אחרות. הטיפול בשברים כולל אימוביליזציה ושיקום גופני. לעיתים יהיה צורך בתרופות ובמצבים קשים במיוחד גם ניתוח.

דלקת פרקים ניוונית

דלקת מפרקים ניוונית היא מחלת המפרקים הנפוצה ביותר בקרב בני 65 ומעלה. מחלה זאת מאופיינת בניוון הסחוס התוך מפרקי. על פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), דלקת מפרקים ניוונית היא הגורם היחיד השכיח ביותר לנכות בקרב מבוגרים. דלקת מפרקים ניוונית יכולה להשפיע על כל מפרק בגוף, אבל בדרך כלל היא משפיעה על:

  • הברכיים, הירכיים, הידיים ועמוד השדרה.

תסמינים של דלקת פרקים ניוונית כוללים:

  • כאבי מפרקים, נוקשות ומגבלות תפקודיות.

אבחון של דלקת מפרקים ניוונית מבוסס בדרך כלל על היסטוריה קלינית, בדיקה גופנית וממצאים רדיוגרפיים. אפשרויות הטיפול כוללות, שינויים באורח החיים וטיפולים גופניים כגון כירופרקטיקה. במקרים חמורים, ניתוח החלפת מפרק עשוי להידרש.

פציעות מאמץ חוזר

אלו פציעות הנובעות מביצוע אותה תנועה שוב ושוב, כגון סריגה, גולף או הקלדה. פציעות אלה גורמות נזק לשרירים, גידים, עצבים או מפרקים. מדובר בפציעות שיכולות להשפיע על כל חלק בגוף, אבל לעתים קרובות הן משפיעות על:

  • פרקי הידיים, האמות, האצבעות, האגודל, הכתפיים, והמרפקים.

כמה דוגמאות של פציעות מאמץ חוזר הם תסמונת התעלה הקרפלית, מרפק טניס, וכאבי גב תחתון. התסמינים של פציעות מאמץ חוזר כוללים:

  • כאב, נפיחות, חולשה, עקצוץ, חוסר תחושה והתכווצויות.

אבחון של פציעות אלה מתבסס על היסטוריה רפואית, בדיקה גופנים ולעיתים גם בדיקות מתקדמות. הטיפול בהן כולל מנוחה, שינויים ארגונומיים באופן ההתנהלות טיפול ושיקום כירופרקטי.

פריקת מפרק

פציעה מסוג זה מתרחשת כאשר מפרק יוצא ממקומו הרגיל על ידי טראומה או מתיחה. זה יכול להשפיע על כל מפרק בגוף אבל שכיח יותר:

השכיחות של פריקת מפרקים אצל קשישים לא נחקרה היטב, אך היא עשויה להיות קשורה לשכיחות הגבוהה של דלקת פרקים וכאבי פרקים בקבוצת גיל זו. התסמינים של פריקת מפרק כוללים:

  • כאב עז, נפיחות, שטפי דם, עיוות, ואובדן תפקוד.

אבחון של פריקת מפרק מתבססת על היסטוריה רפואית, בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה. הטיפול בהפרעה זאת כולל את החזרת המפרק למקומו, אימוביליזציה, טיפול ושיקום כירופרקטי. במקרים קשים יהיה צורך בתרופות ויתכן שגם בניתוח.

נפילות בגיל המבוגר

נפילות שכיחות מאוד בקרב מבוגרים, ומשפיעות על יותר מאחד מכל ארבעה אנשים בני 65 ומעלה בכל שנה. ה-CDC מדווח כי בכל שנה מתרחשות 37 מיליון נפילות בקרב מבוגרים בני 65 ומעלה, וכתוצאה מכך כתשעה מיליון פציעות נפילה. יותר מ -95% משברי הירך ורוב פגיעות המוח הטראומטיות בקרב מבוגרים נגרמות מנפילות. נפילות יכולות לנבוע מגורמים שונים, כמו למשל:

  • הפרעות בריאותיות, ליקוי ראייה, תופעות לוואי של תרופות, חולשת שרירים, בעיות שיווי משקל, כאבים בכף הרגל ומפגעים סביבתיים.

הנפילות יכולות לגרום למצוקה פסיכולוגית ולפציעות חמורות, כמו למשל:

  • חבלת ראש, שברים בירך, פגיעות בעמוד השדרה ודימום פנימי

נפילות הן גם הגורם השכיח ביותר למוות ולאשפוזים הקשורים לפגיעה מוחית טראומטית בקרב מבוגרים.

תאונות דרכים בגיל מבוגר

תאונות דרכים הן גורם מרכזי נוסף לפציעות בקרב מבוגרים. בשנת 2019 היו יותר מ-46 מיליון נהגים מבוגרים מורשים בארה"ב, המהווים אחד מכל חמישה נהגים. נהיגה עוזרת לאנשים מבוגרים להישאר ניידים ועצמאיים, אולם הסיכון להיפצע או להיהרג בתאונה עולה עם הגיל. ה- CDC קובע כי בארצות הברית בשנת 2019:

  • מעל 8,000 מבוגרים מתו בתאונות דרכים.
  • כמעט 252,000 טופלו במחלקות לרפואה דחופה בגין פציעות תאונות.

חלק מהגורמים שיכולים להשפיע על בטיחות הנהיגה כוללים:

  • ירידה תלוית גיל בראייה, שמיעה, קוגניציה וזמן תגובה.
  • מצבים רפואיים כמו מחלות לב, דמנציה, הפרעות שינה ואובדן שמיעה וראייה.
  • תרופות שמשמשות לשינה, מצב רוח, כאב ואלרגיות יכולות גם לפגוע ביכולת הנהיגה.

פציעות שכיחות בקרב מבוגרים בגלל תאונות דרכים כוללות:

  • פגיעות שרירים ושלד שונות כגון צליפת שוט, פגיעה בעמוד השדרה, פגיעה בחזה או בגפיים. לעיתים פגיעות אלה מסתיימות במוות.

מניעת הפרעות כאב שכיחות בקרב מבוגרים

אסטרטגיות מניעה ממלאות תפקיד חיוני בהפחתת הנטל של הפרעות שרירים ושלד בקרב מבוגרים. אבחון מוקדם וטיפול מתאים חיוניים לניהול יעיל של הפרעות שרירים ושלד. שיקום, ניהול כאב והתערבויות כירורגיות עשויים להיות נחוצים בהתאם לחומרה ולאופי ההפרעה. מניעת פציעות בגיל מבוגר אפשרית על-ידי נקיטת כמה צעדים פשוטים, כגון:

  • פעילות גופנית סדירה
  • ניהול נכון של תרופות
  • תזונה בריאה
  • שמירה על משקל
  • בדיקות ראייה ושמיעה סדירות
  • חגירת חגורות בטיחות וקסדות בעת נהיגה או רכיבה על אופניים
  • הפיכת הסביבה הביתית לבטוחה יותר על-ידי הסרת סכנות מעידה, התקנת מוטות אחיזה ומעקות ושיפור התאורה.

lower back pain elderly

References:

CDC. Common Injuries as We Age. https://www.cdc.gov/stillgoingstrong/about/common-injuries-as-we-age.html

NIA. Falls and Fractures in Older Adults: Causes and Prevention. https://www.nia.nih.gov/health/falls-and-falls-prevention/falls-and-fractures-older-adults-causes-and-prevention

Lifespan. Aging Healthy: Preventing Injuries. https://www.lifespan.org/lifespan-living/aging-healthy-preventing-injuries

Ralph, N. L., Mielenz, T. J., Parton, H., Flatley, A. M., & Thorpe, L. E. (2013). Multiple chronic conditions and limitations inactivities of daily living in a community-based sample of older adults in New York City, 2009. Preventing chronic disease, 10, E199. https://doi.org/10.5888/pcd10.130159

Buttorff, C., Ruder T. & Bauman, M. (2017). Multiple Chronic Conditions in the United States. RAND Corporation, Santa Monica, CA. https://www.rand.org/pubs/tools/TL221.html

Tucker-Seeley, R.D., Li, Y., Sorensen, G. et al. Lifecourse socioeconomic circumstances and multimorbidity among older adults. BMC Public Health 11, 313 (2011). https://doi.org/10.1186/1471-2458-11-313

Centers for Disease Control (2018). Older American Health. https://www.cdc.gov/nchs/fastats/older-american-health.htm

https://www.cdc.gov/aging/pdf/mental_health.pdf

Milken Institute (2018). The Cost of Chronic Disease in the U.S. https://milkeninstitute.org/sites/default/files/reports-pdf/ChronicDiseases-HighRes-FINAL.pdf

https://www.bls.gov/news.release/archives/cpi_01112019.pdf

ד״ר יצחק בכר

ד״ר יצחק בכר

ד"ר יצחק בכר כירופרקט הוא בוגר תואר ראשון ושני במדעים (M.Sc) מאוניברסיטת פורטסמות (Portsmouth) והקולג' האנגלי אירופאי ללימודי כירופרקטיקה (AECC). תכנית לימודית אקדמאית זו שבסופה מוענק גם התואר ד”ר לכירופרקטיקה (D.C) . אודות ד"ר יצחק בכר ממוקמת ברמת אביב גימל. מספר טלפון לקביעת תור לייעוץ וטיפול: 036430372

אז מה היה לנו בכתבה:
היחידה לסיעוד
היחידה לסיעוד

היחידה לסיעוד היא חברת סיעוד ותיקה ומקצועית, העובדת בשיתוף פעולה עם כל קופות החולים בישראל ועם עוד שורה של ארגונים בענף הרפואה והביטוח
החברה מספקת את כל שירותי הסיעוד לרבות עובד סיעוד צמוד 24/7, סיעוד נקודתי, אחות לילה, אחות סיעוד לאחר ניתוח, שירות אחות מוסמכת בבית הלקוח ועוד

ביחידה לסיעוד ישנה רמה גבוהה של האנשים שמהם בנוי הארגון הזה – צוות של אחים ואחיות מסורים ואכפתיים, בעלי הכשרה מקצועית רשמית בתחום הסיעוד ובעלי ניסיון רב בעבודה עם אנשים מבוגרים, נכים ואפילו צעירים הזקוקים לשירותי סיעוד קבועים או זמניים. היחידה לסיעוד מתנהלת על פי מתודולוגיות סדורות שאותן בנתה החברה בעצמה לאורך שנים ארוכות של עבודה בתחום הסיעוד. מתודולוגיות אלה מיועדות להבטיח לכל לקוח את חוויית השירות הטובה ביותר, לה כל אחד מכם מצפה כאשר הוא שוכר איש שילווה את היקרים לו מכל.

התקשרו עכשיו

שמירות בתתי חולים או בתי אבות,
השמות בבתי אבות סיעודים ותשושי נפש

*לא מטפלים בפניות בנושא – עובדים זרים